Fremtidens kontormedarbejder

Her er forløbet for dig, som har behov for at styrke dine digitale kontorkompetencer. Vi klæder dig på, så du mestrer de mange nye muligheder med AI. 

Business kvinde ved pc 2

Forløb

Edutasia har planlagt følgende aktuelle forløb:

  • 281350GRLIT-10732 Fjernundervisning hos Edutasia

    30

    19. maj 2025

    2. juli 2025

    DKK 6.420,00
    DKK 23.203,24

    Tilmeldingsfristen er overskredet

Bemærk: Hvis du gerne vil deltage i et AMU-kursus, foregår selve tilmeldingen på hjemmesiden voksenuddannelse.dk. Når du klikker på knappen "Tilmelding", åbner tilmeldingssiden i en ny fane.

Kursus for dig, der arbejder med administrative opgaver og ønsker at styrke dine digitale kompetencer med fokus på AI og automatisering.

Du lærer at anvende moderne værktøjer, som effektiviserer arbejdsgange, optimerer processer og frigiver tid til mere værdiskabende opgaver.

Derudover bliver du fortrolig med en række af de mest udbredte, grundlæggende digitale værktøjer, som anvendes i moderne kontormiljøer – med fokus på effektivitet og professionel kommunikation.

Og endelig lærer du at udnytte de nyeste AI-værktøjer og automatiseringsløsninger i dine daglige opgaver. 

  • Microsoft Office 365:
    Gennemgang af Word, Excel, PowerPoint og Outlook med fokus på arbejdsgange, datahåndtering og præsentationsteknik.

  • Effektiv anvendelse af e-mail og kalender:
    Tips til bedre organisering af din tid og kommunikation med kolleger.

  • Præsentationsteknik og mødeledelse:
    Sådan afholder du effektive møder – både fysisk og online.

  • Konflikthåndtering og kommunikation i forandring:
    Metoder til at navigere i forandringer og håndtere konflikter professionelt.

  • AI i kontorarbejdet:
    Introduktion til generativ AI – hvordan kan du bruge ChatGPT, Copilot og andre AI-værktøjer til tekstproduktion, idéudvikling og rapportering.

  • Tekstproduktion og billedredigering med AI:
    Skab indhold til præsentationer, e-mails og opslag med AI som assistent.

  • Grundlæggende RPA (Robotic Process Automation):
    Identificér og automatisér gentagelsesopgaver i Excel og andre programmer.

  • Etik og datasikkerhed i brug af AI:
    Vigtige overvejelser ved anvendelse af AI og automatisering i arbejdsgange.
Pc

Forløbets indhold

  • Afdækning af administrative processer til RPA (21970) 2 dage

    Beskrivelse

    Efter kurset kan du visualisere administrative processer. Du kan anvende værdistrømsanalyse til at udvælge hvilke dele der giver mening at automatisere via RPA. Du kan foretage en beregning på hvornår det at etablere en RPA giver mening.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte administrative medarbejdere, der skal i gang med eller arbejder med digitalisering og automatisering af administrative opgaver og processer ved hjælp af RPA/softwarerobotter. Det anbefales, at deltageren har gennemført kurset "Introduktion til RPA i administrative funktioner" eller har tilsvarende kvalifikationer.

    Mål

    Deltageren kan kortlægge og visualisere administrative processer i virksomheden. Deltageren kan identificere de administrative processer, hvor det giver mening at etablere en RPA (Robotic Process Automation). Deltageren får kendskab til de strukturer der ligger i databaser, herunder begrebet nøgler. Deltageren kan anvende en værdistrømsanalyse, til at kortlægge de administrative processer eller dele af administrative processer, der giver mest værdi at automatisere via en RPA. Deltageren kan analysere og beregne hvornår indsatsen med at etablere en RPA, kan betale sig.

  • AI-systemer til merkantile arbejdsopgaver (21985) 2 dage

    Beskrivelse

    Efter kurset kan du på et grundlæggende niveau forholde dig til relevant lovgivning og regler for databeskyttelse samt anvende strategier og teknikker i kommunikation (prompting) med generative AI-systemer for at løse administrative arbejdsopgaver. Desuden vil du kende til etiske overvejelser ved brugen af AI i opgaveløsning.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder med eller søger job inden for det merkantile brancheområde med interesse/behov for at opnå grundlæggende viden og kompetencer til at arbejde med AI-baserede værktøjer (Artificial Intelligence "Kunstig intelligens").

    Mål

    Deltageren kender til den relevante lovgivning, der berører generativ AI, og kan anvende AI under hensyntagen til databeskyttelse og datahåndtering.

    Deltageren kan forholde sig til de etiske problematikker omkring generative AI's datagrundlag, den indbyggede bias og potentialet for at skabe misvisende eller fejlagtige informationer, samt vurdere hvordan det kommer til udtryk i de materialer AI genererer, når arbejdsopgaven skal løses.

    Deltageren kan kommunikere og anvende strategier i arbejdet med generativ AI (prompting) til at skabe tekstmaterialer, billeder, tal mm. til at løse brancherelevante arbejdsopgaver.

    Deltageren kan ud fra viden om grundprincipperne i LLM (Large Language Model) forholde sig til styrker og svagheder i generative AI-systemer, samt udvælge de AI-systemer, hvis styrker bedst løser administrative opgaver som eks. kommunikationsopgaver, sagsbehandling, salg, logistik, spedition, markedsføring eller økonomi m.m.

  • Anvendelse af præsentationsprogrammer (44373) 2 dage

    Beskrivelse

    Deltageren kan fremstille grafisk præsentationsmateriale med præsentationsprogrammer, f.eks. til foredrag, informationsskærme og salgspræsentationer. Deltageren kan anvende værktøjets layoutprincipper på et grundlæggende niveau og kan tilrettelægge præsentationen på en hensigtsmæssig måde i forhold til formålet og virksomhedens behov.

    Målgruppe

    Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.

    Mål

    Deltageren kan fremstille grafisk præsentationsmateriale med præsentationsprogrammer, f.eks. til foredrag, informationsskærme og salgspræsentationer. Deltageren kan anvende værktøjets layoutprincipper på et grundlæggende niveau og kan tilrettelægge præsentationen på en hensigtsmæssig måde i forhold til formålet og virksomhedens behov.

  • Anvendelse af store datamængder i regneark (40748) 1 dag

    Beskrivelse

    Efter kurset kan deltageren opbygge regnearksmodeller, anvende egne formler, indbyggede funktioner og grafiske faciliteter, effektivisere og automatisere ofte forekommende arbejdsopgaver.

    Målgruppe

    Uddannelsesmålet retter sig mod medarbejdere med administrative opgaver, som i deres arbejdsfunktion anvender IT regelmæssigt.

    Mål

    Deltageren kan håndtere store datamængder f.eks. ved hjælp af opslag, databasefunktioner og makroer. Deltageren kan foretage en hensigtsmæssig tilretning af regnearkets brugerflade således, at regnearket kan anvendes effektivt af andre f.eks. anvendelse af låste celler, makroer og modeller. Deltageren kan på baggrund af store regneark, udtrække oplysninger til viderebearbejdning, f.eks. taksberegning, salgsoversigter, lagerstatistikker.

  • Billedredigering i medarbejderens jobfunktion (21984) 2 dage

    Beskrivelse

    Efter kurset kan du på et grundlæggende niveau redigere digitale billeder ved udførelsen af arbejdsopgaver, hvor der benyttes digitale billeder som dokumentation og til visuel kommunikation.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder med simple opgaver indenfor billeddokumentation og som vil opnå den nødvendige viden til at kunne redigere og anvende digitale billeder på en ukompliceret måde.

    Mål

    Deltageren kan på et grundlæggende niveau redigere digitale billeder ved udførelsen af arbejdsopgaver, hvor der benyttes digitale billeder som dokumentation og til visuel kommunikation.Deltageren kan på en simpel måde foretage billedredigering for at forbedre og optimere billedkvalitet og/eller foretage kreativ manipulation af billede - fx vha. farvekorrektion, beskæring, fjernelse af uønsket indhold og retouchering, arbejde med lag, tilføjelse af tekst eller anden visuel effekt.Ligeledes kan deltageren vha. billedredigering skabe helt nye billeder ved at kombinere forskellige elementer, tilføje tekst eller anvende filtre og effekter.Deltageren kan klargøre digitale billeder til udgivelse i forhold til anvendelsesmediet.

  • Brug af grafik i et tekstbehandlingsprogram (47212) 1 dag

    Beskrivelse

    Efter uddannelsen kan deltageren indsætte, placere og bearbejde grafiske objekter, f.eks. billeder, tekstbokse, figurer og diagrammer i forhold til tekstbehandlingsprogrammets muligheder samt håndtere programmets tegneværktøjer.

    Målgruppe

    Uddannelsen er udviklet til personer i faglærte og ufaglærte jobs, som arbejder med eller ønsker at arbejde administrativt med brug af grafik i et tekstbehandlingsprogram til enkle skriftlige kommunikationsopgaver.

    Mål

    Deltageren kan inden for rammerne af tekstbehandlingsprogrammets muligheder indsætte, placere og bearbejde billeder til f.eks. opslag, produktblade eller dokumentation samt indsætte og redigere programmets grafiske objekter, herunder f.eks. tekstbokse, figurer og diagrammer. Endvidere kan deltageren anvende programmets tegneværktøjer til f.eks. oprettelse, formatering, rotation, spejlvending og gruppering af objekter.

  • Effektiv anvendelse af e-mail- og kalendersystemer (40749) 1 dag

    Beskrivelse

    Efter kurset kan deltageren anvende et kommunikationssystems brugerflade og funktioner, bestride sine daglige kommunikationsrutiner, håndtere mails, kalender og opgaver.

    Målgruppe

    Uddannelsesmålet retter sig mod medarbejdere med administrative opgaver, som i deres arbejdsfunktion anvender IT regelmæssigt

    Mål

    Deltageren kan effektivt og hensigtsmæssigt håndtere daglige kommunikationsrutiner gennem anvendelse af e-mails f.eks. automatiseringer ved afsendelse og modtagelse af e-mails. 

    Deltageren kan sikre møde- og aftaleaktiviteter gennem anvendelse af kalendersystemet, f.eks. håndtering af flere kalendere, udgivelse af kalendere og mødeplanlægning. Deltageren kan følge egne og andres arbejdsopgavers gennemførelse ved hjælp af opgavestyring f.eks. påmindelser, organisering og deling.

  • Innovative processer i den administrative praksis (47606) 2 dage

    Beskrivelse

    Efter uddannelsen kan deltageren arbejde med de forskellige faser i innovationsprocessen og på baggrund heraf identificere forandringsbehov som udgangspunkt for efterfølgende deltagelse i udvikling og implementering af nye innovative processer og tiltag indenfor det administrative område.

    Målgruppe

    Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med, eller ønsker at arbejde med innovation.

    Mål

    Deltageren kan, på baggrund af kendskab til relevante værktøjer og metoder, som indgår i innovationsprocesser, identificere hvilke områder i den administrative praksis, som er egnede til at indgå i et innovationsforløb. Herefter kan deltageren medvirke ved udarbejdelse af en handlingsplan for forløbet og på baggrund heraf deltage i gennemførelsen med henblik på at skabe forbedring inden for den administrative praksis inden for eget jobområde.

  • Introduktion til RPA i administrative funktioner (21969) 1 dag

    Beskrivelse

    Efter kurset har du kendskab til RPA. Du kender begrænsninger og muligheder med RPA. Du kan handle ansvarligt og etisk korrekt ifht. automatisering af administrative opgaver og processer.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte administrative medarbejdere, der skal i gang med eller arbejder med digitalisering og automatisering af administrative opgaver og processer ved hjælp af RPA/softwarerobotter. Det anbefales, at deltageren har en grundlæggende forståelse for anvendelse af IT.

    Mål

    Deltageren får kendskab til de muligheder og begrænsninger der ligger i RPA (Robotic Process Automation), Machine learning og AI i forhold til det administrative arbejde. Deltageren får kendskab til hvordan man kan arbejde ansvarligt og etisk korrekt med at automatisere administrative opgaver og processer med henblik på at vurdere konkrete anvendelsesmuligheder i virksomheden.

  • Kommunikation og konflikthåndtering - service (44853) 3 dage

    Beskrivelse

    Du lærer om kommunikation og samtaleteknik, så du får bedre forståelse for andres situation og kan håndtere konflikter i forhold til kunder og kolleger på en god måde.

    Målgruppe

    Uddannelsesmålet retter sig mod personer, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.

    Mål

    Deltageren kan skelne mellem professionel serviceorienteret adfærd og mellem konfliktfremmende og dæmpende adfærd og kan anvende dette gennem sin personlige fremtræden og adfærd i forbindelse med serviceydelser.

    Endvidere kan deltageren anvende enkle teknikker til håndtering af konflikter med baggrund i forståelse af menneskers psykologiske spil og forskellige roller, herunder egne roller og adfærd i forhold til kolleger, ledelse samt brugere, som fx kunder, patienter, beboere m.v. Der ud over kan deltageren udvise forståelse for krisereaktioner.

    Endelig kan deltageren anvende samtaleteknik og udvise forståelse for andres liv- og arbejdssituationer på en respektfuld måde og håndtere aggressive episoder på en hensigtsmæssig serviceorienteret og mindre konfrontativ måde.

  • Medarbejderen som deltager i forandringsprocesser (44383) 2 dage

    Beskrivelse

    Deltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job.

    Målgruppe

    Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.

    Mål

    Deltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job. Deltageren kan forstå egen rolle i en forandringsproces og kan tage aktivt del i ændring af organisering og strukturering af arbejdsgange, problembehandlingsprocesser og andre dynamiske processer relevant for deltagerens jobfunktion.

  • Møde- og webinartilrettelæggelse (49773) 2 dage

    Beskrivelse

    Efter kurset kan du tilrettelægge og udføre administrative funktioner i forbindelse med møder og webinar samt foretage den fornødne administrative opfølgning herpå. Efter kurset kan du vurdere valg af mødetype, arbejdsform i forhold til mødeformål, former for virtuelle præsentationer med videre samt udarbejde tids- og handlingsplan, dagsorden og program for konferencer. Efter kurset kan du reducere risikoen for at anvendelsen af de digitale værktøjer rammes af tekniske problemer, fejlbetjening og andet, som vil påvirke afviklingen negativt, og deltageren kan facilitere den tekniske afvikling af online møder.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere, der arbejder med det praktiske omkring afholdelse af møder.

    Mål

    Deltageren kan tilrettelægge og udføre administrative funktioner i forbindelse med møder og webinar samt foretage den fornødne administrative opfølgning herpå. Deltageren kan vurdere valg af mødetype, arbejdsform i forhold til mødeformål, former for virtuelle præsentationer med videre samt udarbejde tids- og handlingsplan, dagsorden og program for konferencer.Deltageren kan reducere risikoen for at anvendelsen af de digitale værktøjer rammes af tekniske problemer, fejlbetjening og andet, som vil påvirke afviklingen negativt, og deltageren kan facilitere den tekniske afvikling af online møder.

  • Oprette og anvende regneark (49825) 1 dag

    Beskrivelse

    Efter kurset kan du oprette og anvende et regneark på grundlæggende niveau, samt sortere og filtrere data i eksempelvis kundelister, lageroptegnelser, prislister eller varefortegnelser.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte medarbejdere, der skal kunne oprette og anvende et regneark på grundlæggende niveau samt sortere og filtrere data.

    Mål

    Deltageren kan oprette nye og redigere eksisterende regneark samt foretage flytning og kopiering heraf under hensyntagen til regnearkets opbygning. Deltageren kan desuden sortere og filtrere data i eksempelvis kundelister, lageroptegnelser, prislister eller varefortegnelser.

  • Præsentationsteknik i administrative funktioner (44396) 3 dage

    Beskrivelse

    Deltageren kan i forbindelse med administrative funktioner selvstændigt planlægge, forberede, gennemføre en effektiv præsentation af et konkret emne eller projekt ved anvendelse af hensigtsmæssige præsentationsteknikker og præsentationsværktøjer, udvalgt på baggrund af målgruppen for præsentationen. Efter præsentationen kan deltageren evaluere forløbet, ved brug af selvevaluering eller gennem deltagerevaluering.

    Målgruppe

    Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.

    Mål

    Deltageren kan i forbindelse med administrative funktioner selvstændigt planlægge, forberede, gennemføre en effektiv præsentation af et konkret emne eller projekt ved anvendelse af hensigtsmæssige præsentationsteknikker og præsentationsværktøjer, udvalgt på baggrund af målgruppen for præsentationen. Efter præsentationen kan deltageren evaluere forløbet, ved brug af selvevaluering eller gennem deltagerevaluering.

  • Søgemaskineoptimering af digital kommunikation (40814) 1 dag

    Beskrivelse

    Kurset skal sætte deltageren i stand til at kunne forestå arbejdet i forbindelse med søgemaskineoptimeringen af mindre webløsninger. Herunder har deltageren opnået en viden om forskellene i funktionalitet mellem søgerobotter og -kataloger. Endvidere har deltageren et kendskab til de tekniske virkemidler, som kan bruges i søgemaskinearbejdet, samt begreber som "linkpopularitet" og "pagerank".

    Målgruppe

    Uddannelsen er målrettet medarbejdere der arbejder med, eller ønsker at arbejde med søgemaskineoptimeringen af webløsninger som fx profilerings website, digitale magasiner og -reklamer.

    Mål

    Deltageren kan forestå arbejdet med søgemaskineoptimeringen af webløsninger i forbindelse med virksomhedens produktion af digitale kommunikationsløsninger, som fx profilerings website, digitale magasiner og -reklamer. Herunder har deltageren opnået en viden om forskellene i funktionalitet mellem søgerobotter og -kataloger. Endvidere har deltageren et kendskab til de tekniske virkemidler, som kan bruges i søgemaskinearbejdet, samt begreber som "linkpopularitet" og "pagerank".

  • Tekster til nettet - formulering og opbygning (22598) 2 dage

    Beskrivelse

    Efter kurset kan du skrive og redigere tekster til hjemmesider og intranet, så de er overskuelige, brugervenlige, søgemaskineoptimerede og kan vurdere anvendelsen af og inddrage nye elektroniske kommunikationskanaler. Du kan anvende AI som et værktøj som et supplement til udarbejde af nævnte opgaver og forholde sig kritisk til de forslag der fremkommer samt overholde GDPR-reglerne.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med eller ønsker at arbejde med skriftlig kommunikation og som vil lære at bruge AI som et værktøj til brug i dette arbejde.

    Mål

    Deltageren kan skrive og redigere tekster til hjemmesider, intranet, sociale medier og digitale platforme, så de udnytter mediets særlige præmisser og fremstår overskuelige og brugervenlige. Endvidere kan deltageren anvende teknikker til at gøre teksterne søgemaskineoptimerede ved at anvende nøgleord, præcise sidetitler og links.Deltageren kan benytte AI som værktøj til at understøtte arbejdet med at formulere tekster til hjemmesider, intranet og andre digitale kanaler. Deltageren kan forholde sig kritisk til de forslag der fremkommer og anvende AI under overholdelse af GDPR-regler.

  • Udvikling af administrative processer med RPA (21971) 2 dage

    Beskrivelse

    Efter kurset kan du på egen hånd designe, udarbejde og teste en RPA, ud fra et procesdiagram eller en værdistrømsanalyse. Du opnår forståelse for grundlæggende programmeringsprincipper og metoder inden for RPA.

    Målgruppe

    Kurset retter sig mod faglærte og ufaglærte administrative medarbejdere, der skal i gang med eller arbejder med digitalisering og automatisering af administrative opgaver og processer ved hjælp af RPA/softwarerobotter. Det anbefales, at deltageren har gennemført kurserne "Introduktion til RPA i administrative funktioner" samt "Afdækning af administrative processer til RPA" eller har tilsvarende kvalifikationer.

    Mål

    Deltageren kan udvikle og vedligeholde en RPA (Robotic Process Automation), der løser en administrativ proces i en virksomhed. Deltageren opnår forståelse af logikken der ligger bag basal programmering, så deltageren efterfølgende kan analysere et rutediagram eller en værdistrømsanalyse, og skabe en velfungerende RPA i en virksomhed.